سوسک آمریکایی یا سوسری آمریکایی

سوسریهای آمریکایی ‎(Americana Periplaneta)‏ یا همان سوسک های درشت از مهمترین انواع سوسک خانگی محسوب می شوند ۔ در فاضلاب یا هر چیزی که با فاضلاب سر و کار دارد زندگی می کنند۔
سوسک آمریکایی بالغ به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای تیره هستند۔ هر دو جنس قادر به پرواز اند۔ تخم این سوسری ها در شرایط مساعد آب و هوایی پس از ‎70‏ روز باز شده و نوزاد از آن خارج می شود۔ جاهای گرم، مرطوب و تاریک که در آن جا مواد آلی در حال پوسیده شدن وجود دارد، محل مناسبی برای زندگی سوسک هاست۔ راه آب های پشت بام، لوله های فلزی پشت بام که مستقیم به فاضلاب متصل می شوند و به عنوان بوگیر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. فضای خالی حرکت آسانسورها، محل پرتاب کیسه های زباله در برج ها که به شوتینگ معروف است لا به لای سقف کاذب، سرویس های بهداشتی، موتورخانه ها، پارکینگ، پشت لوله های آبگرم و جاهایی که نشت آب وجود دارد، کانال های زیر زمینی شرکت فاضلاب، مترو و مخابرات محل های خوبی برای زندگی و تکثیر این نوع سوسک ها هستند و از این محل ها سوسک ها وارد منازل و ساختمان ها می شوند۔ منهول ها (کانال های داخل خیابان ها با سرپوش های بزرگ فلزی ) هم محل مناسبی برای زندگی و تکثیر سوسک آمریکایی هستند۔
سوسک آمریکایی فاضلاب را تصفیه می کند۔ هیچ خلقتی در آفرینش بی حکمت نیست۔ سوسک ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و به از بین بردن مواد آلی در حال فساد، تجزیه مواد در حال پوسیدن، تصفیه و رفع بوی بد فاضلاب کمک می کنند۔ اگرچه، سوسک ها ناقل بیماری ها هستند، و با تردد در فاضلاب و توالت ها و جاهای کثیف عوامل بیماری زا را منتقل می کنند اما اگر سوسک ها نتوانند درمحل زندگی شما رفت و آمد کنند و تداخلی با محیط زندگی نداشته باشند لزومی به از بین بردن آنها نیست.