برچسب عنوان
توضیحات عکس

مورچه بودار

مشخصات ظاهری: 

بدنی صاف و بدون کرک، دارای بدن قهوه ای تیره یا سیاه با یک گره روی دم است که توسط شکم آنها پنهان شده است، مورچه‌های خانگی بودار که گاهی اوقات مورچه‌های بدبو نیز نامیده می‌شوند، کوچک هستند و طول آن‌ها 2.4 تا 3.3 میلی‌متر است، قفسه سینه ناهموار، وقتی از پهلو به آن نگاه می کنند، قفسه سینه ای نامناسب دارند و بارزترین مشخصه مورچه های خانگی بوی نارگیل گندیده است که با له شدن بدن آنها متصاعد می شود.
مورچه های خانگی بودار فرصت طلب هستند و هم در داخل و هم در خارج از خانه لانه می سازند. لانه ها در موقعیت های بسیار متنوعی یافت می شوند.

در داخل ساختمان، مورچه‌های بدبو می‌توانند در شکاف‌های دیوار، نزدیک بخاری‌ها، لوله‌های آب، زیر فرش‌ها، زیر کف‌ها یا گاهی اوقات پشت پنل‌ها لانه کنند. آنها به احتمال زیاد در هوای بارانی و مرطوب به ساختمان ها حمله می کنند. مورچه‌های بودار در یک مسیر حرکت می‌کنند و روز و شب به جستجوی غذا می‌پردازند.

در خارج از ساختمان، مورچه های خانگی بودار لانه های کم عمق خود را در زیر خاک و همچنین در کنده ها، زباله ها و زیر سنگ ها قرار می دهند. 
مورچه های خانگی بودار شب و روز برای غذا علوفه جمع آوری می کنند. در خارج از منزل، عسلک را به شته ها ترجیح می دهند. وقتی در پاییز مقدار عسلک کم می شود، ممکن است برای غذا به داخل خانه ها وارد شوند. در داخل خانه، آنها گوشت، غذاهای شیرین، محصولات لبنی، شیرینی، سبزیجات پخته یا خام و میوه ها را می خورند.

مورچه‌های بدبو وقتی احساس خطر میکنند، با حرکات سریع و نامنظم حرکت می‌کنند و شکم خود را به هوا بالا می‌برند.

تولید مثل و چرخه زندگی
مانند همه مورچه‌ها، مورچه‌های خانگی بدبو نیز در کلنی‌ها زندگی می‌کنند. هر کلنی ممکن است شامل دو یا چند ملکه و بیش از 100000 مورچه کارگر باشد. ملکه های یک کلونی مورچه های بدبو می توانند هزاران کارگر و صدها زایش تولید کنند.

کلنی های جدید به دو روش ممکن ایجاد می شوند. اولین مورد زمانی است که کلنی مورچه های نر و ماده بالدار را تولید می کند که از لانه خارج می شوند، جفت گیری می کنند و ماده بارور شده کلنی جدید را ایجاد می کند. تولید مثل به طور معمول در ماه های تابستان رخ می دهد. دومین روشی که مورچه‌های بودار تشکیل کلنی‌های جدید می‌دهند، زمانی است که ملکه و کارگران از کلنی اصلی بیرون می‌روند و کلنی جدید خود را تشکیل می‌دهند.

این مورچه ها با دگردیسی کامل از تخم، لارو و شفیره تا مرحله بالغ رشد می کنند. زمان رشد از تخم تا بزرگسال تحت تأثیر چندین متغیر مانند دما است، اما معمولاً بین 34 تا 83 روز متغیر است.
 

در خبرنامه ما عضو شوید