مورچه ای با قفسه سینه گرد و فک پایین ، رنگ های سیاه، قهوه ای، یا قرمز و سیاه
مورچه نجار

مورچه نجار

مشخصات ظاهری:

اندازه 3.4 تا 13 میلی متر، قفسه سینه گرد و فک پایین ، رنگ های سیاه، قهوه ای، یا قرمز و سیاه

مورچه های نجار یکی از بزرگترین مورچه ها هستند. رایج ترین رنگ سیاه است، اما برخی از گونه ها رنگ قرمز یا زرد دارند. رنگ نیز در میان گونه‌ها متفاوت است، از سیاه تا قهوه‌ای تیره، قرمز، سیاه، زرد، نارنجی، قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای روشن. برخی از مورچه ها هم رنگ قرمز و هم سیاه دارند. 

مورچه های نجار هم در فضای باز و هم در داخل خانه در چوب مرطوب، پوسیده یا توخالی زندگی می کنند. مورچه‌های نجار مانند موریانه‌ها چوب را نمی‌خورند، اما در عوض چوب‌ها را تکه تکه می‌کنند و خرده چوب ها را در خارج از لانه‌های خود در توده‌های کوچکی قرار می‌دهند. آنها از غذاهای مختلفی که انسان ها می خورند تغذیه می کنند. به ویژه شیرینی ها و گوشت ها. همچنین یک منبغ غذایی دیگر آنها حشرات هستند. 

در محیط های طبیعی، مورچه های نجار در درختان مرده و زنده، کنده ها بخصوص کنده های پوسیده زندگی می کنند. با این حال، آنها همچنین ممکن است لانه های خود را در داخل خانه ها و ساختمان هایی که در آن وسایل چوب یافت می شود، ایجاد کنند، به ویژه جایی که چوب در معرض رطوبت شدید قرار گرفته است.

ملکه ها در سال اول 9 تا 16 تخم می گذارد و ممکن است تا 25 سال عمر کند. تخم ها چرخه زندگی خود را در حدود 6 تا 12 هفته کامل می کنند. 

آنها حفره هایی را درسازه های چوب برش می دهند تا لانه های خود را تشکیل دهند و راه های عبوری را برای حرکت از قسمتی به قسمت دیگر از لانه فراهم کنند. این فعالیت باعث ایجاد تراشه های چوبی می شود که با قطعاتی از مورچه های مرده مخلوط شده است که سرنخ هایی را برای مشخص شدن مکان های لانه سازی نشان می دهد.

مورچه های نجار مدام داخل لانه خود را تمیز می کنند. مورچه های کارگر حفره های کلنی خود را مانند چوب سنباده کشیده شده صاف نگه می دارند و بقایای تمیزکاری را به خارج از کلنی انتقال میدهند.

مورچه های نجار به دو صورت لانه می سازند: کلنی والدین و کلنی ماهواره ای. کلنی های والدین شامل یک ملکه، فرزندان او و مورچه های کارگر است. کلنی های ماهواره ای از مورچه های کارگر، لاروها و شفیره ها تشکیل شده اند. مورچه های کارگر زمانی کلنی های ماهواره ای ایجاد می کنند که کلنی مادر فاقد فضای کافی باشد یا زمانی که منبع مناسبی از غذا یا آب وجود دارد. ممکن است چندین کلنی مرتبط کلنی والدین وجود داشته باشد.


در خبرنامه ما عضو شوید