برچسب عنوان
توضیحات عکس

گزیدگی انواع حشرات چگونه است ؟

گزیدگی حشرات معـمـولاً یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ ایجاد می کند که خارش دار و گاهی دردنـاک است. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ بسیار ریزی اسـت کــه انتهای نیـش حشره از آن بیرون زده است. به غیر از این ســوزش و خـارش، نیش حشـره خـطر چنـدانــی بـــرای فرد نخواهد داشت، البته درصورتی که فرد به گزیدگی و نیـش حشرات آلرژی نداشته باشد.

در نیش زنبور عسل و زنبور معمولی نسبت به سایر گزیدگی ها، احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک بیشتر است. 

                                               

کدام حشرات نیش می زنند؟

پشه های ریز، مگس، زنبور عسل، زنبور معمولی، برخی مورچه ها، برخی عنکبوت ها، کک، کنه، ساس، شپش و … از جمله حشراتی هستند که نیش می زنند.

نیش و گزیدگی حشرات به چه شکل است؟

یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد می شود. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ ریزی دیده می شود که ممکن است نیش حشره از آن بیرون زده باشد.

اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و احساس کردید که روی پوستتان برآمدگی هایی ایجاد شده که به شدت می خارد و یا دردناک است، سایر قسمت های بدنتان را هم چک کنید که بینید جای دیگری هم آسیب دیده است یا نه. اگر مشاهده کردید که فقط یک برآمدگی یا چند برآمدگی در کنار هم وجود دارد، به احتمال زیاد شما گزیده شده اید. کک معمولاً چهار یا پنج مرتبه در یک قسمت بدن نیش می زند و اثر نیش ساس هم معمولا به صورت خطی است.

                                                             

بعضی از بیماری های کودکان هم ممکن است در پوست برآمدگی قرمز ایجاد کند. پس اگر شک داشتید که برآمدگی روی پوست فرزندتان نیش حشره است یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.

گزیدگی و نیش حشرات چه علائمی دارد؟

پوست فرد قرمز شده، ورم میکند، خارش دار و گاهی دردناک است.
اینها از جمله مهمترین علائم گزیدگی ها هستند. گاهی اوقات نیش حشرات، واکنش های آلرژیک در فرد ایجاد می کند. نیش حشرات با خاراندن ممکن است عفونی شود. پس اگر مشاهده کردید که محل گزیدگی روی پوستتان به جای اینکه روز به روز بهبود یابد، بدتر می شود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درصورت مشاهده  هرکدام از این علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنید

فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد
جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر می شود
وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود
سردرد
سرگیجه
حالت تهوع
درد در قفسه ی سینه
احساس خفگی و خس خس
دشوار شدن تنفس
اینها علائم آلرژی هستند که ممکن است برای فرد خطرناک باشد، از اینرو حتماً به پزشک مراجعه کنید.