سوسک شرقی همخانه هايي ناخوشايند و بیماری زا

سوسری شرقی دارای بدنی تقریبا سیاه رنگ و به طول 22 الی 27 میلی متر است. در این گونه دو شکلی جنسی وجود دارد. ماده ها بی بال و نرها کوتاه بال هستند. بدن آنها سیاه رنگ است. این گونه بیشتر در مناطق گرمسیر یافت می شود.

سوسک ها به دلیل ارتباط زیاد با مدفوع، زباله و مواد آلوده از یک طرف و ارتباط با آشپزخانه ها، مواد غذایی، ظروف و محیط زندگی انسان از سوی دیگر به عنوان حشراتی کثیف و ناقل عوامل بیماریزا شناخته می شوند. حضور این حشرات به خصوص در رستوران ها، نانوایی ها، بیمارستان ها و کارگاه های تولید مواد غذایی اهمیت بسیاری داشته و باعث انتقال و شیوع عفونت های ویروسی، باکتریایی و انگلی دستگاه گوارش و عفونت های بیمارستانی می شوند. سوسک های حمام به علت برگرداندن بخشی از مواد غذایی خورده شده و ریختن مدفوع خود در محل های مختلف  باعث انتقال بیماری ها وعوامل بیماریزا می شود. بیماری هایی مانند: فلج اطفال، آمیبیاز، ژیاردیازیس، بالانتیدیازیس و باکتریهای روده ای مثل اشریشیاکولای،انواع سالمونا و ...

 گزش آنها در سطح پوست ممکن است باعث ایجاد زخم شود. مدفوع و ترشحات بدبوی سوسک ها برای برخی افراد حساسیت زا بوده و در آنها عوارض تنفسی و آلرژیک ایجاد می کند.