حقایق و اطلاعات مربوط به ساس تختخواب

این موجودات خونخوار در تختخواب و یا نزدیک آن یا سایر منسوجات زندگی می‌کنند و هنگامی که خواب هستید می‌خزند  و شما را نیش میزنند. گاهی علائم قرمز خارش‌دار یا جوش‌هایی برای شما به جا می‌گذارند. در شرایط مطلوب ساس ها می توانند جمعیت خود را هر 16 روز دو برابر کنند. اما ساس دقیقا چیست؟ چگونه آنها را شناسایی می کنید؟ کجا زندگی می کنند؟ و اگر مشکوک هستید که خانه شما ممکن است آلوده باشد، چه باید بکنید؟ برای گرفتن جواب این سوال ها با ما همراه باشید.


ساس چیست؟

ساس ها حشرات کوچک و انگلی هستند که معمولاً در شب از خون انسان تغذیه می کنند. آنها را می توان تقریباً در هر گوشه ای از جهان یافت.

گزارش ها از این آفات در دهه های اخیر نشان می دهد که جمعیت آنها در حال افزایش است. ساس ها به راحتی از مکانی به مکان دیگر انتقال پیدا میکنند و به سرعت تکثیر می شوند. مدارس، هتل ها، سالن های سینما و سازه های زیادی در سراسر دنیا به دلیل هجوم ساس تعطیل شده اند.

ساس چه شکلی است؟

اگر فکر می کنید ساس در خانه خود دارید، مهم است که بتوانید آنها را شناسایی کنید. ساس ها در مراحل مختلف چرخه زندگی خود اشکال متفاوت دارند. طول آنها بین یک تا سه میلی متر است. ساس بالغ بیضی شکل با رنگ قهوه ای یا قهوه ای مایل به قرمز است. آنها همچنین بسیار نازک و مسطح هستند که باعث می شود به راحتی در مکان های کوچک و باریک فشرده شوند. با این حال، پس از تغذیه از خون انسان، بدن آنها بلندتر تر و قرمزتر می شود. ساس ها در مرحله نابالغ خود ممکن است قهوه ای مایل به زرد، سفید، زرد یا تقریبا شفاف باشند و بسیار کوچکتر از بزرگسالان هستند. ساس ها در تمام مراحل زندگی خود از خون تغذیه می کنند.

علائم و نشانه های گزش ساس

اگر صبح‌ها با اثر گزش‌های قرمز و خارش‌دار روی بدن خود بیدار می‌شوید، این ممکن است یکی از نشانه‌هایی باشد که شما توسط ساس گزیده‌ شده اید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که همه مردم به نیش ساس واکنش نشان نمی دهند، بنابراین ممکن است ساس داشته باشید حتی اگر متوجه گاز گرفتن خود نشوید. با این حال، برخی از نشانه‌ها گویا گزش ساس است .

برای بسیاری از افراد، گزش ساس مانند دانه های قرمز کوچک و برجسته به نظر می رسد و اغلب به صورت خطوط یا خوشه ظاهر می شوند. نیش آنها بسیار کوچکتر از نیش پشه است، اما اغلب خارش شدید ایجاد میکند.

ساس چه خطراتی برای سلامتی دارد؟ و آیا ساس خطرناک است؟
نیش ساس آزار دهنده است، اما خوشبختانه، این آفات مانند پشه ها و سایر انگل ها ناقل بیماری نیستند. با این حال، بر اساس CDC، برخی از افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدید نسبت به گزش داشته باشند، یا خاراندن نیش ساس ممکن است منجر به عفونت‌های پوستی شود.

رفتارها و عادات ساس چیست؟

اطلاعات بیشتر در مورد رفتار ساس ها و عادات این موجودات می تواند به شما در مورد نحوه جلوگیری از آنها و محافظت از خود در برابر هجوم بیشتر کمک کند. در این بخش، نحوه تغذیه، زمان آن و چرخه زندگی آنها را بررسی خواهیم کرد.

تغذیه

ساس از هر پستاندار خون گرم تغذیه می کند. با این حال، نیش زدن به انسان برای آنها آسان تر است، زیرا بدن انسان مانند حیوانات پوشیده از لایه های محافظتی ضخیم نیست. ساس ها تمایل دارند در هنگامی که انسان ها خواب هستند تغذیه کنند و جذب گرمای بدن و دی اکسید کربنی از بازدم انسان می شود. این موارد آنها را به یک منبع خون جذب می کند تا بتوانند تغذیه کنند.

ساس ها می توانند یک بار در روز تغذیه کنند و قبل از پوست اندازی باید تغذیه شوند. فقط چند دقیقه طول می کشد تا تغذیه کنند و بقیه شب به مخفیگاهشان بروند.

چرخه زندگی و جفت گیری

ساس نابالغ و بالغ منبع غذایی خود را از خون حیوانات او جمله انسان تامین میکنند. زندگی ساس با یک چرخه رشد پنج مرحله ای شروع می شود تا مرحله بلوغ  که حدود 37 روز طول میکشد.

یک ساس بالغ، بسته به دسترسی که به غذا دارد و دمای محیط، می توانند حدود یک سال زندگی کنند. یک ساس بالغ ماده می تواند در طول زندگی خود تقریباً 113 تخم بگذارد. با این سرعت تکثیر، جمعیت ساس می تواند هر 16 روز دو برابر شود. با وجود اینکه در هر مکان آلوده به ساس می تواند صدها ساس وجود داشته باشد، سرعت تکثیر آنها بسیار بالاست.

توضیحات بیشتر در مورد چرخه زندگی ساس:

مرحله 1

ساس های نابالغ ریز هستند. فقط حدود یک میلی متر طول دارند. آنها معمولاً سفید رنگند و به محض خروج از تخم آماده تغذیه از خون انسان هستند.

مرحله 2

در این مرحله حشره کمی رشد و رنگش شروع به تیره شدن می کند. در حالی که هنوز کوچک هستند، پوست اندازی و دوباره رشد می کند

مرحله 3

در این مرحله نیز مانند مراحل قبل، حشره کمی بیشتر رشد کرده و طول آن به حدود سه میلی متر رسیده است.

مرحله 4

حشره به رشد، تغذیه و پوست اندازی ادامه می دهد و تقریباً به بلوغ می رسد.

مرحله 5

در این مرحله، حشره تقریباً بالغ شده است و یک بار دیگر تغذیه و پوست اندازی کند.

مرحله بزرگسالی

در عرض یک ماه، حشره از یک تخم به یک بالغ تبدیل شده است. اکنون آماده جفت گیری و ایجاد صدها ساس دیگر در خانه شما است.

عادات جفت گیری

پس از جفت شدن ساس نر و ماده، ماده برای تولید تخم به یک وعده غذایی خون نیاز دارد. ساس ماده معمولاً بین 5 تا 20 تخم بعد از هر وعده تغذیه تولید می کند. بیشتر تخم ها در عرض 37 روز از تخم بیرون می آیند و بالغ می شوند. از آنجایی که ساس‌های ماده می‌توانند تخم‌های بارور شده را برای مدتی ذخیره کنند و حتی زمانی که از نر جدا باشند نیز می‌توانند تولید مثل کنند.

ساس چگونه پخش می شود؟

از آنجایی که آنها خیلی سریع تکثیر می شوند، حضور ساس در خانه می تواند به سرعت گسترش یابد، به خصوص در خانه هایی با دیوارهای مشترک مانند آپارتمان ها. آنها می توانند از شکاف های کوچک بالا بروند و تا زمانی که برای تغذیه آماده شوند پنهان می مانند.

ساس ها نیز از همسفران بدنامی هستند. آنها هنگام سفر به لباس ها، کفش ها یا چمدان های شما می چسبند و در هر جایی که فرود بیایند، لانه سازی می کنند. به همین دلیل است که آنها می توانند در هتل ها، ساختمان های اداری، مدارس و سایر مکان های عمومی چنین مشکلی را ایجاد کنند.

علت اصلی حضور ساس چیست؟

ساس ها به دلیل دی اکسید کربنی موجود در بازدم، همراه با سایر نشانه های شیمیایی منتشر شده در هنگام خواب، جذب بدن انسان می شوند. این آفات یک ماموریت دارند، تغذیه از خون شما. ساس ها خانه های کثیف را به خانه های تمیز ترجیح نمی دهند. آنها به جایی که لانه می کنند اهمیتی نمی دهند، تا زمانی که به منبع منظم خون دسترسی داشته باشند.

چه کسانی در معرض خطر گزش ساس هستند

اگر در یک آپارتمان یا در یک واحد مسکونی زندگی می کنید که دیوارهای مشترک با واحد دیگری دارد، ممکن است بیشتر در معرض خطر ساس باشید. از آنجایی که ساس ها وقتی لانه شان بزرگ می شود و جمعیتشان رشد می کند برای یافتن میزبان (انسان) های بیشتری می خزند، اقامتگاه های پر تراکم و مکان های پر رفت و آمد مانند هتل ها و تاکسی ها به ایستگاه های حمل و نقل ساس تبدیل می شوند. خرید مبلمان دست دوم راه دیگری برای حضور ساس در خانه است.

بهترین راه برای کاهش خطر وجود ساس این است که هنگام تعویض تشک تخت خود، بازگشت از سفر به خانه با چمدان و خرید اقلام مستعمل، آنها را به دقت بررسی کنید. قبل از اینکه این وسایل را به خانه خود بیاورید، آنها را در بیرون از خانه بررسی کنید.

ساس ها کجا پنهان می شوند؟

ساس ها دوست دارند در نزدیکی تخت خواب میزبان خود (انسان) قرار گیرند، بنابراین مجبور نیستند برای تغذیه بعدی خود مسافت زیادی را طی کنند. ساس ها ممکن است در مکان های بسیار تنگ اما نزدیک پنهان شوند، که خلاص شدن از شر آنها را دشوار می کند.

از بین بردن ساس می تواند یک کابوس برای انسان باشد، به خصوص اگر خودتان سعی کنید این کار را انجام دهید.

مکان‌های متداولی که ساس‌ها پنهان می‌شوند شامل پریز برق، چارچوب تخت، تشک، بین کوسن‌های مبل، زیپ‌های بالش‌ها و هر جایی که اغلب مزاحمی نباشد. آنها هر چند روز یک بار به سرعت از آن مخفیگاه خارج می شوند تا تغذیه کنند و سپس تا زمانی که دوباره گرسنه شوند پنهان می شوند.

علائم هجوم ساس در خانه شما

چند نشانه رایج وجود دارد که نشان دهنده حضور ساس در خانه است. البته، همانطور که در بالا ذکر شد، نیش ها هشدار بزرگی هستند که ممکن است در معرض هجوم قرار گرفته باشید.

لکه های تیره روی ملحفه ها که ممکن است مدفوع ساس باشد. لکه های خون روی ملحفه یا لباس.
تخم‌های ساس، پوسته‌ها و ساس‌های زنده کمتر دیده می‌شوند، اما می‌توانند نشانه‌های مطمئنی نیز باشند که شما مشکل دارید.

 

اگر فکر می کنید ممکن است ساس در خانه خود داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟

از آنجایی که ساس ها بسیار کوچک هستند و به سختی قابل تشخیص هستند، خلاص شدن از شر ساس ها دشوار است. اگر فکر می کنید در خانه خود ساس دارید، مهم است که با یک متخصص کنترل آفات تماس بگیرید. هنگامی که برای مشاوره رایگان با آروین سلامت تماس می گیرید، همکاران ما بعد از بازدید، تأیید می کنند که آیا ساس دارید یا خیر. سپس آنها می توانند میزان آلودگی را کشف کنند و گزینه های حذف ساس در خانه را در اختیار شما قرار دهند. برای بازرسی رایگان همین امروز با آروین سلامت تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر درباره ساس رختخواب

آیا داشتن اطلاعات از ساس باعث شب بیداری شما می شود؟؟

احتمالاً نه، اما این حقایق در مورد ساس‌ها، افسانه‌های رایج را از بین می‌برد و در واقع ممکن است در هنگام خواب امشب به شما آرامش دهد. حداقل، شما یاد خواهید گرفت که هیچ ساس روی بالش شما پرواز نخواهد کرد. متأسفانه، این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند بخزند.

ساس ها می توانند بیش از یک سال بدون غذا زنده بمانند.

اگر تا به حال فکر کرده اید که ممکن است با نخوابیدن در یک اتاق آلوده برای مدتی ساس را از گرسنگی بمیرانید، شانسی ندارید. در برخی موارد، ساس‌ها بیش از یک سال بدون غذای خون زنده می‌مانند.

ساس ها متحرکان تنبلی هستند.

 آنها خود را به پنهان شدن در رختخواب محدود نمی کنند، اما میزان فعالیتی را که می خواهند به خاطر یک وعده غذایی انجام دهند محدود می کنند. برخی از ساس‌ها در جستجوی میزبان تا 30 متر جابجا می شوند، اما به طور متوسط، بیشتر ساس‌ها بیش از 10 متر طی نمی‌کنند.

ساس ها سرعت آهسته و ثابتی دارند.

شاید دلیل اصلی اینکه ساس ها ترجیح می دهند جابجا نشوند به سرعت آنها مربوط می شود. ساس ها فقط می توانند حدود 100 تا 120 سانتی متر در دقیقه حرکت کنند. در یک سطح صاف و بدون هیچ مانعی در راه، ساس تقریباً یک روز کامل طول می کشد تا فقط 1.5 کیلومتر حرکت کند.

ساس ها گزینه های دیگری برای سفر ندارند.

در میان تمام این حقایق در مورد ساس، این یکی ممکن است آرامش بخش باشد. ساس ها هیچ بال عقبی ندارند و بال های جلویی آنها خیلی کوچک است. به این ترتیب، آنها قادر به پرواز نیستند و نمیتوانند بپرند.

ساس نمی تواند از سطوح صاف بالا برود.

اگر یک مبلمان کوچک در خانه خود دارید که مشکوک به داشتن ساس هست، آن را در حمام قرار دهید تا فرصتی برای بررسی و تمیز کردن آن داشته باشید. فقط از تمیز بودن حمام مطمئن شوید. در حالی که ساس‌ها در سطوح تمیز نمیمانند، گاهی اوقات می‌توانند از کثیف که لغزنده نیست، برای فرار استفاده کنند.

ساس ها اهل ساحل نیستند.

ایده غوطه ور شدن در ماسه داغ در تمام طول روز برای ساس جذاب نخواهد بود. در واقع، در دمای بیش از 110 درجه فارنهایت، ساس نمی تواند بیش از سه یا چهار ساعت زنده بماند.

ساس ها ظاهری شبح مانند دارند.

ایده غوطه ور شدن در ماسه داغ در تمام طول روز برای ساس جذاب نخواهد بود. در واقع، در دمای بیش از 43 درجه سانتی گراد، ساس نمی تواند بیش از سه یا چهار ساعت زنده بماند.

ساس ها می توانند هزینه های زیادی روی دست ما بگذارند.

جمعیت ساس ها در چند سال گذشته افزایش زیادی داشته که این امر منجر به خسارت های متعددی توسط ساس ها شده است. یکی از بزرگترین خسارت هایی که ساس ها ایجاد کرده اند بیش از 600000 دلار بود.

 

اگر با مشکل ساس مواجه شده اید و نمیتوانید آنها را کنترل کنید با آروین سلامت تماس بگیرید.