آیا مورچه ها برای انسان، حیوانات خانگی و سازه ها خطرناک هستند؟

مورچه ها یکی از رایج ترین انواع حشرات روی کره زمین هستند. تخمین زده می شود که بیش از 12000 گونه مورچه در سراسر جهان وجود دارد و تقریباً همه آنها پتانسیل گاز گرفتن یا نیش زدن را دارند.

خطرات مورچه برای مردم:

بیشتر مورچه ها برای مردم مضر نیستند. با این حال، اگر بعضی از مورچه ها به حال خود رها شوند، می توانند سازه ها را از بین ببرند، باکتری ها را پخش کنند و در موارد شدید، واکنش های آلرژیک در بدن انسانها ایجاد کنند. پس بهتر است از هجوم مورچه را در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

 

گزش مورچه ها:

اگرچه نیش مورچه ها به ندرت باعث مشکلات جدی می شود، اما گزش مورچه هایی مانند مورچه آتشین می تواند دردناک باشد و ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.

 

آلرژی هایی که ممکن است در اثر گزش ایجاد شود:

طبق گزارش کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI)، حساست ناشی از نیش حشرات مسئول حدود 100 مرگ در سال است. مورچه های آتشین در کنار انواع زنبورها، عامل اصلی آلرژیهای شدید با نیش حشرات در ایالات متحده هستند.

توضیح: مورچه های آتشین مورچه هایی تهاجمی هستند. این مورچه ها برای حمله نیازی به تحریک شدن ندارند زیرا حمله گزیدن و نیش زدن جزء عادات و رفتار آن ها است. نیش مورچه آتشین بسیار دردناک است و در برخی موارد می تواند باعث بروز شوک آنافیلاکتیک در افراد شود. شوک آنافلاکتیک نوعی واکنش آلرژیک شدید است که می تواند کشنده باشد. دو نوع از مورچه های آتشین وجود دارند که هر دو به گونه Solenopsis تعلق دارند.نیش مورچه های آتشین حسی شبیه سوختگی با آتش ایجاد می کند.

سموم:

در سمپاشی حشره کش ها در منازل خود دقت بیشتری داشته باشید، به خصوص اگر کودک و یا حیوانات خانگی دارید احتیاط کنید چون سموم باعث مسمومیت ( در درجات مختلف) می شوند. طعمه ها بهترین راه حل کنترل مورچه ها هستند زیرا در مدت کوتاهی کلنی ها را از بین می برند.

 

خطراتی که مورچه برای حیوانات خانگی ایجاد می کند:

حیوانات از گزش مورچه های آتشین در امان نیستند، بنابراین گربه ها و سگ ها را از مورچه ها دور نگه دارید. اگر حیوان خانگی شما مورد گزش مورچه به خصوص مورچه آتشین قرار گرفت، با دستکش آنرا از بدن حیوان جدا کنید. اگرچه معمولاً کشنده نیست، اما اگر حیوان خانگی شما توسط تعداد زیادی مورچه گزیده شد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

 

آسیب مورچه به خانه ها و حیاط ها:

مورچه‌های آتشین به هجوم و قطع اتصالات تجهیزات الکترونیک در محیط های مختلف معروف هستند. در حیاط، مورچه ها می توانند با  نابودی ریشه ها مانع از رشد گیاهان و درخت ها، همچنین دفن گیاهان زیر خاک در اثر حفاری زمین و بیرون ریختن خاک از داخل زمین، ساختن لانه در چمن ها و محوطه های اطراف ساحتمان ها باعث ویرانی سازه و زیباسازی منطقه می شوند.

اما فراموش نکنید مورچه ها نقش مهمی نیز در اکوسیستم ما دارند. آنها خاک را تهویه می کنند، مواد مغذی را در ریشه های گیاه توزیع می کنند، دانه ها را پخش می کنند و زمین های زراعی را در برابر آفات مخرب مانند کرم ها و ملخ ها محافظت می کنند.

 

پس اگر مورچه داریم چه اقداماتی انجام دهیم؟

دکتر اسکات لینگرن، حشره شناس و صاحب شرکت آفت ونوس، این پنج مرحله DIY را برای حذف مورچه توصیه می کند:

  1. علائم هجوم مورچه ها را بشناسید (مثل مسیر تردد مورچه ها، تراشه های چوب و خرده غذاهای ریخته شده روی زمین و تمجع ذرات ریز خاک در باغچه و یا گوشه  دیوارها و غیره)؛
  2. نوع مورچه را به درستی شناسایی کنید.
  3. منابع غذایی مورچه را در محیط را جمع آوری کنید (از ظروف غذایی در بسته استفاده کنید، خرده چوب ها و خرده غذاها را جارو کنید و غیره).
  4. ترک ها و سایر نقاط ورودی مورچه به خانه را ببندید.
  5. طعمه را در مسیر مورچه های کارگر قرار دهید تا آنها را به کلونی انتقال دهند.